Графічний диктант, розроблений Д. Б. Ельконіним
Виявляє вміння уважно слухати, точно виконувати вказівки дорослого, орієнтуватися на аркуші паперу, самостійно діяти за завданням дорослого.
Для проведення буде потрібно аркуш паперу в клітинку (із зошита) з намальованими на ньому чотирма крапками, розташованими одна під одною. Відстань між крапками по вертикалі приблизно 8 клітин.
Завдання
Перед дослідженням дорослий пояснює: “Зараз ми будемо малювати візерунки, треба постаратися, щоб вони вийшли гарними і акуратними. Для цього потрібно уважно мене слухати і малювати так, як я буду говорити. Я буду говорити, на скільки клітинок і в яку сторону ти повинен провести лінію. Наступну лінію малюєш там, де закінчилася попередня.
Пам’ятаєш, де в тебе права рука? Витягни її в бік, куди вона вказала? (На двері, на вікно, т.д.) Коли я скажу, що потрібно провести лінію направо, ти її проводиш до дверей (вибрати будь-який наочний орієнтир). Де ліва рука? Коли я скажу, що потрібно провести лінію наліво, згадай про руки (або будь-який орієнтир зліва). Тепер пробуємо малювати.”
Перший візерунок – тренувальний, він не оцінюється, перевіряється, як дитина зрозуміла завдання.
“Постав олівець на першу крапку. Малюй, не відриваючи олівець від паперу: одна клітина вниз, одна клітина направо, одна клітина вгору, одна клітина направо, одна клітина вниз, далі продовжуй малювати такий же візерунок сам.” Під час диктування потрібно робити паузи, щоб дитина встигла закінчити попереднє завдання . Візерунок не обов’язково продовжувати на всю ширину сторінки.
У процесі виконання можна підбадьорювати, але ніякі додаткові вказівки щодо виконання візерунка не даються.
“Малюємо наступний візерунок. Знайди наступну крапку, постав на неї олівець. Готовий? Одна клітина вгору, одна клітина направо, одна клітина вгору, одна клітина направо, одна клітина вниз, одна клітина направо, одна клітина вниз, одна клітина направо. А тепер сам продовж малювати той же візерунок.”
Через 2 хвилини починаємо виконувати наступне завдання з наступною крапкою.
“Увага! Три клітини вгору, одна клітина направо, дві клітини вниз, одна клітина направо, дві клітини вгору, одна клітина направо, три клітини вниз, одна клітина направо, дві клітини вгору, одна клітина направо, дві клітини вниз, одна клітина направо. Тепер сам продовжуй візерунок.”
Через 2 хвилини – наступне завдання: “Постав олівець на нижню точку. Увага! Три клітини направо, одна клітина вгору, одна клітина наліво, дві клітини вгору, три клітини направо, дві клітини вниз, одна клітина наліво, одна клітина вниз, три клітини направо, одна клітина вгору, одна клітина наліво, дві клітини вгору. Тепер сам продовж візерунок. “Повинні вийти наступні візерунки:
Оцінка результатів
Тренувальний візерунок не оцінюється. У кожному наступному візерунку розглядається точність відтворення завдання і вміння дитини самостійно продовжити візерунок.
Диктант:
- завдання вважається виконаним добре, якщо є точне відтворення (нерівність ліній, “тремтяча” лінія, “бруд” не знижують оцінку);
- якщо при відтворенні допущені 1-2 помилки – середній рівень;
- низька оцінка, якщо при відтворенні є лише подібність окремих елементів або схожість взагалі відсутня.
Продовження візерунку:
- якщо дитина змогла самостійно продовжити візерунок, без додаткових питань – завдання виконано добре;
- невпевненість дитини, допущені нею помилки при продовженні візерунка – середній рівень;
- якщо дитина відмовився продовжувати візерунок або не зміг намалювати жодної правильної лінії – низький рівень виконання.
Подібні диктанти можна перетворити в розвиваючу гру, з їх допомогою у дитини розвивається мислення, увага, вміння слухати вказівки, логіка.