Технологія розвитку критичного мислення
Технологія розвитку критичного мислення — педагогічна система, яка спрямована на формування у школярів аналітичного мислення.
Ця технологія має унікальний набір прийомів і технік, які дозволяють на уроці створювати ситуацію мислення. Матеріалом для такої ситуації можуть служити навчальні тексти, параграфи підручників, уривки наукових статей, художні твори, відео-фільми.
Мета технології — навчити такого сприйняття навчального матеріалу, в процесі якого інформацію, яку отримує учень, можна розуміти, сприймати, порівняти з особистим досвідом і на її ґрунті формувати своє аналітичне судження.
Технологія включає прийоми, за допомогою яких можна інтенсифікувати процес читання наукових текстів, прослуховувати лекції тощо. Відомо, що в процесі тривалого слухання або читання увага розсіюється, втрачається інтерес і, як результат, знижується рівень розуміння.
Технологія надає значну увагу формуванню здібностей викладати свої думки на письмі. Прийоми, пов’язані з вирішенням цієї проблеми, дають змогу організовувати, оформляти та ініціювати процес мислення учня, а отримані результати можуть служити матеріалом для діагностування вчителем цього процесу.
Для такого підходу надзвичайно важливим є застосування форм групової роботи, що сприяє формуванню здібностей мислення. В процесі такої роботи учні формують свої думки, зрозуміло висловлюють їх. У ході обговорення ідеї в групі учень змушений переконливо аргументувати свою думку. Школярі навчаються слухати інших, ділитися судженнями, виховують уміння втримуватися від поквапливих думок або бажання негайно винести свій вердикт щодо сказаного іншими. Працюючи колективно, вони отримують колективну мудрість, різноманітність висловлювань та поширюють коло застосування особистих ідей. Відкриті діалоги на уроці виховують в учнів віру в свої сили, вміння відстояти свою думку шляхом дискусій, порівнянь, узагальнень; удосконалюють мовлення, дають більш глибокі знання.
У процесі роботи за технологією учень опановує прийоми роботи з інформацією та активного використання їх у самостійній роботі.
Етапи уроку з використанням технології критичного мислення
Перший етап — актуалізація пізнавальних процесів — “виклик”.
На цьому етапі вчитель вирішує три завдання:
– Пробудити, викликати зацікавлення, схвилювати, спровокувати учнів думати, згадувати те, що вони знають.
Для цього він спирається на набуті знання та досвід учнів, пропонує згадати, що їм відомо з даної теми, проаналізувати свої знання, спрямувати мислення у відповідне русло. Це дозволяє вчителю окреслити рівень та коло знань учнів, які згодом поповняться новими; відкоригувати помилки мислення.
– Актуалізувати мислення учнів, пам’ятаючи, що навчання —це активна діяльність.
Активне залучення означає, що учні мають усвідомити своє мислення у своїх словах через письмо або мовлення. Використовуючи різноманітні методи, форми та прийоми, вчитель активізує участь учнів у навчальному процесі, провокуючи їх до цілеспрямованого мислення, демонстрування вже набутих знань, висловлювання особистих думок, вибору форм навчання, мотивації інтересу до даної теми, критичного сприйняття нової інформації, усвідомлення здатності до саморозвитку та самоактуалізації.
– Визначає мету та завдання навчання, формує інтерес учнів і розуміння мети вивчення даної теми (питання, проблеми), розвиває внутрішню мотивацію до цілеспрямованого навчання; підтримує пізнавальну активність учнів.
Другий етап — засвоєння змісту.
Головними завданнями цього етапу є:
- підтримка зацікавленості, викликаної на першому етапі;
- стимулювання старання учнів;
- відстеження засвоєння нових знань.
На даному етапі відбувається безпосереднє ознайомлення учня з новою інформацією шляхом:
- читання тексту;
- перегляду фільму;
- прослуховування лекції;
- виконання експерименту тощо.
Активність учнів проявляється в тому, що вони:
- ставлять запитання;
- роблять помітки в уривках тексту, які викликають сумнів, нерозуміння тощо.
Коли учень керує своїм розумінням, він:
- включається в процес уведення нової інформації в схему знань, які вже має;
- мимоволі зіставляє нове з тим, що йому вже відомо;
- щоб досягти розуміння, будує «мости» між новим і вже відомим.
Учитель стимулює діяльність учнів, заохочує такі методи як аналіз, синтез і порівняння.
Третій етап — осмислення (рефлексія).
На цьому етапі вчитель вирішує два важливих завдання:
- Спонукання учнів висловлювати своїми словами отриману інформацію, бо ми краще запам’ятовуємо те, що формуємо в особистому контексті.
- Сприяння обміну ідеями між учнями, в результаті чого збагачується словниковий запас та активізуються здібності до самовияву.
На цьому етапі уроку відбувається:
- осмислення учнями нового матеріалу;
- адаптація нових понять в особистій системі знань учня, тобто зміна вже існуючого уявлення;
- реструктуризація сформованих зв’язків, що формує місце для нової інформації;
- засвоєння й закріплення знань.
Знання мають тривалий характер, якщо учень переформулює ідею, інформацію, пояснення чого-небудь із використанням особистого словника, що створює особистий осмислений контекст вивченого. Використання в цей час різноманітних засобів інтегрування нової інформації призводить до більш гнучких конструкцій, які можна ефективніше і цілеспрямованіше застосовувати в майбутньому.
Методи розвитку критичного мислення
Метод «знаю — хочу дізнатися — навчаюсь»
Цю техніку слід застосовувати в роботі зі знайомими темами. Важливість її в тому, що вона охоплює всі етапи уроку: Актуалізація – Усвідомлення – Рефлексія
Застосування:
- Учитель повідомляє учням тему для вивчення.
- Учні розбиваються на пари і протягом 4—5 хвилин обговорюють одне з одним усе, що знають про тему.
- В цей час учитель креслить на дошці таблицю.
- Учитель надає слово кожній парі і з її слів заповнює першу графу таблиці. При цьому він може редагувати інформацію. В тих випадках, коли учні не дуже впевнені в своїх знаннях, учитель записує інформацію в другу графу.
- Учитель пропонує учням разом шукати відповіді на запитання другої графи.
- Коли відповідь знайдено, її записують у третю графу.
- Учні читають текст (підручник, інше джерело) і формулюють відповіді на запитання або просто сповіщають нову інформацію. Це теж записують у третю графу.
- Учитель звертає увагу учнів на запитання з другої графи: в тому разі, якщо відповіді не знайдено, педагог пропонує інші джерела.
Що ми знаємо | Що хочемо знати | Що ми вивчили |
Діаграма Венна
Діаграма Венна — техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох ідей або текстів, між якими існують загальні та відмінні риси.
Інформацію подано у вигляді двох або кількох кіл, які накладають одне на одне пропорційно до збігу/відмінностей, виявлених у процесі обговорення.
Застосування:
- Учитель пропонує тему для обговорення, порівнюючи її з іншою, вже відомою учням.
- Індивідуально, в парах або групах учні малюють кола і пишуть необхідний текст або слова.
- Частину кіл, які збігаються, можна виділити штрихом або кольором. На них пишуть аспекти збігу.
- Учні усно коментують усі випадки розбіжності в думках стосовно діаграми.
Метод недостатньої інформації
Учням спеціально слід давати не всю інформацію, потрібну для вирішення поставленого навчального завдання. Інформацію, якої не вистачає, учні мають отримати у вчителя.
Дослідницький метод
- Формулювання завдання.
- Активізація опорних знань.
- Висунення гіпотез.
- Визначення алгоритму, способу вирішення завдань.
- Перевірка та оцінка результатів.
- Висновок.
Проблемний метод
- Вибір чи визначення проблеми.
- Напружене мислення (протиріччя між раніше отриманими знаннями та новими, невідомими).
- Висунення ідей.
- Розв’язування проблеми (вибір оптимального варіанту).
Метод несподіваної заборони
Для розв’язання навчального завдання слід заборонити використовувати будь-який елемент. Його використання провокує учнів на проведення аналогій, допомагає здолати інерційність мислення. Наприклад, для вирішення геометричних задач забороняють користуватися трикутником.