Оцінювання
Моніторинг якості освіти (результати).
Оцінювання результатів навчання учнів/учениць здійснюється відповідно до:
Закону України «Про освіту»
Закону України «Про повну загальну середню освіту»
1-11 кл. – Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти (від 21.08.2013р. № 1222)
1-4 кл. – Про затвердження методичних рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4ткласів закладів загальної середньої освіти (від 13.07.2021р. № 813)
1-11 кл. – Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання (від 02.08.2024р. № 1093)
Об’єктами оцінювання відповідно до пункту 22 статті 1 Закону України «Про освіту» є результати навчання учня/учениці, у тому числі процес їх досягнення ним/нею. Основні види оцінювання результатів навчання учнів, які здобувають освіту за інституційною формою:
1-4 класах – формувальне, підсумкове;
5-7 класах – формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне.
8-11 класах – поточне, підсумкове.
Оцінювання результатів навчання учнівства здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначених відповідним Державним стандартом на основі компетентнісного підходу.
Оцінювання результатів навчання учнів/учениць здійснюється за 12-бальною шкалою.
Оцінка результатів навчання учнів є конфіденційною інформацією, яку повідомляють лише учневі / учениці, його / її батькам (іншим законним представникам).
Зміст навчальних занять, облік відвідування та навчальні досягнення здобувачів освіти із навчальних предметів, фіксуються записами в електронних класних журналах та оцінюються відповідно вимог чинного законодавства.
Зміст навчальних занять та облік відвідування здобувачів освіти зі спецкурсів, курсів за вибором, факультативів та індивідуальних занять і консультацій з певного предмету фіксуються записами у класних журналах та оцінюються вербально або за двобальною шкалою «зараховано/не зараховано».
Підсумковому оцінюванню (семестровому, річному) підлягають результати навчання з навчальних предметів, інтегрованих курсів обов’язкового освітнього компонента типового навчального плану.
Коригуванню результатів навчання підлягає оцінка за семестр і річне оцінювання відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06. 2008 р. №496 та Порядоку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затверджений наказом МОН України від 14 липня 2015 року № 762 ( у редакції наказів МОН України від 08 травня 2019 року № 621, від 01 березня 2021 року № 268), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30 липня 2015 року за № 924/27369.
Якщо рівень результатів навчання учня / учениці визначити неможливо через тривалу відсутність учня / учениці, у класному журналі та свідоцтві досягнень робиться запис «(н/а)» (не атестований(а)).
Оцінювання результатів навчання на індивідуальній формі здійснюється відповідно до п. 10 розділу І Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2016 р. №8 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10 лютого 2021 року № 160).
За рішенням педагогічної ради (протокол від 13 червня 2024 року № 12) особи, що здобувають освіту на сімейною формою проходять підсумкове (семестрове та річне, яке здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію, екстерни складають річне оцінювання та атестацію. Річне оцінювання на індивідуальній формі проводиться з усіх навчальних предметів, обов’язкових для вивчення відповідно до освітньої програми закладу освіти. Для осіб, що здобувають освіту за сімейною формою навчання за курс 5-7 класів, окрім підсумкового здійснюється формувальне оцінювання, яке передбачає виконання ними завдань, вправ за участю батьків і педагога, оформлення портфоліо, проведення індивідуальної бесіди, що надасть більш ефективний зворотній зв’язок щодо їхніх результатів навчання й подальшого коригування індивідуального просування здобувача освіти.
Відповідно до рішення педагогічної ради (протокол від 13 червня 2024 року № 12) для осіб, що здобувають освіту за сімейною формою навчання за курс 7 класу, здійснюється формувальне оцінювання.
З урахуванням того, що освітній процес у 2024/2025 н.р. відбувається в умовах воєнного стану, оцінювання результатів навчання має особливості. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 р. №563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні», до рішення педагогічної ради (протокол від 13 червня 2024 року № 12) оцінювання результатів навчання в умовах воєнного стану здійснювати залежно від ситуації:
– семестрове – за результатами тематичного, поточного; підсумкового оцінювання за семестр, зокрема, у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо з використанням, за необхідності, технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку; зараховувати всі оцінки, які отримав учень (учениця) упродовж цього семестру (незалежно від форми здобуття освіти), зокрема отримані в закладі освіти за місцем тимчасового перебування (це може бути будь-який заклад загальної середньої освіти, у тому числі й приватні заклади освіти, в Україні чи за її межами);
– річне – на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок, за результатами ІІ семестру (за відсутності в учнів із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за І семестр), за результатами І семестру, з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі (за його наявності); може бути проведено перед початком навчального року, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку, а в окремих випадках річне оцінювання може здійснюватись упродовж I семестру наступного навчального року;
– особливості семестрового та річного оцінювання здобувач/здобувачка освіти може надати інформацію з електронного журналу і щоденника, зокрема електронного, із попереднього або тимчасового місця навчання; враховувати результати навчання із відповідних предметів (музичне, образотворче мистецтво, фізична культура та ін.), отримані учнями у закладах позашкільної освіти;
– двобальна шкала оцінювання «зараховано/не зараховано» застосовується в таких випадках: відсутність через об'єктивні причини задокументованих результатів оцінювання, зокрема через відсутність в учнів можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів; у разі пропуску учнем/ученицею понад 50 % уроків із певного предмета; у разі поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України за однією з форм здобуття освіти; під час оцінювання предметів варіативної складової.
Контроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання.
Оцінювання здійснюють із застосуванням завдань різних когнітивних рівнів (на відтворення знань, на розуміння, на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях, уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо) за допомогою таких способів і засобів:
– усного (опитування індивідуальне, групове тощо);
– письмового (окремі навчальні завдання, зокрема тестові з використанням ІТ, перекази тощо, а також діагностувальні роботи, диктанти й ін.);
– практичного (дослід, практична робота, навчальний проєкт, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами, заповнення таблиць, побудова схем, моделей з використанням електронних засобів навчання тощо);
– комплексного, що поєднує різні способи й засоби оцінювання, кілька змістових одиниць певної програмової теми / частини теми (якщо тема велика за обсягом) / кількох тем чи розділу і передбачають оцінювання (за кількома групами результатів або їх складниками).
Семестрове оцінювання здійснюють за групами результатів навчання, визначених Держстандартом.
Річне оцінювання здійснюють на підставі семестрового за системою оцінювання, визначеною законодавством, а його результати відображають у свідоцтві досягнень, яке видають учню щороку.