Ступінь психосоціальної зрілості
Тестова бесіда, запропонована С. А. Банковим.
Дитина повинна відповісти на наступні питання:
- Назви свої прізвище, ім’я, по батькові.
- Назви прізвище, ім’я, по батькові тата, мами.
- Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш – тьотею чи дядею?
- У тебе є брат, сестра? Хто старше?
- Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?
- Зараз ранок чи вечір (день або ранок)?
- Коли ти снідаєш – ввечері чи вранці? Коли ти обідаєш – вранці чи вдень?
- Що буває раніше – обід чи вечеря?
- Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
- Ким працює твій тато, твоя мама?
- Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (плаття, олівець)
- Яка зараз пора року – зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?
- Коли можна кататися на санках – взимку чи влітку?
- Чому сніг буває взимку, а не влітку?
- Що робить листоноша, лікар, вчитель?
- Навіщо в школі потрібна парта, дзвінок?
- Ти хочеш піти в школу?
- Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?
- Яких тварин ти знаєш?
- Яких птахів ти знаєш?
- Хто більше – корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап: у півня або у собаки?
- Що більше: 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від трьох до шести, від дев’яти до двох.
- Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?
Оцінка відповідей
За правильні відповіді на всі підпитання дитина отримує по 1 балу (за винятком контрольних). На правильні, але неповні відповіді дитина отримує 0,5 бала. Наприклад, правильні відповіді: “Тато працює інженером”, “У собаки лап більше, ніж у півня”; неповні відповіді: “Мама Таня”, “Тато працює на роботі”.
До контрольних завдань належать питання 5, 8, 15,22. Вони оцінюються так:
- № 5 – дитина може обчислити, скільки їй років -1 бал, називає рік з урахуванням місяців – 3 бали.
- № 8 – за повну домашню адресу з назвою міста-2 бали, неповну – 1 бал.
- № 15 – за кожне правильно зазначене застосування шкільної атрибутики – 1 бал.
- № 22 – за правильну відповідь -2 бали.
- № 16 оцінюється спільно з № 15 та № 22. Якщо в № 15 дитина набрала 3 бали, і в № 16 – дала позитивну відповідь, то вважається, що у неї позитивна мотивація до навчання в школі.
Оцінка результатів:
- 24-29 балів, вона вважається шкільно-зрілою;
- 20-24 – середньо-зрілою;
- 15-20 – низький рівень психосоціальної зрілості.