Тест шкільної зрілості Керна – Йірасека (орієнтаційний)

Тест виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.

Тест складається з 4-х частин:

  • тест “Малюнок людини” (чоловічої фігури);
  • копіювання фрази з письмових букв;
  • змальовування точок;
  • опитувальник.

Тест “Малюнок людини”

Завдання

“Тут (показується де) намалюй дядю, як ти вмієш”. Під час малювання неприпустимо поправляти дитину (“ти забув намалювати вуха”), дорослий мовчки спостерігає.

Оцінювання

  • 1 бал: намальована чоловіча постать (елементи чоловічого одягу), є голова, тулуб, кінцівки; голова з тулубом з’єднується шиєю, вона не повинна бути більше тулуба; голова менше тулуба; на голові – волосся, можливий головний убор, вуха; на обличчі – очі, ніс, рот; руки мають кисті з п’ятьма пальцями; ноги відігнуті (тобто є ступня або черевик); фігура намальована синтетичним способом (контур цільний, ноги і руки як би ростуть з тулуба, а не прикріплені до нього.
  • 2 бали: виконання всіх вимог, крім синтетичного способу малювання, або якщо присутній синтетичний спосіб, але не намальовані 3 деталі: шия, волосся, пальці; обличчя повністю промальовано.
  • 3 бали: фігура має голову, тулуб, кінцівки (руки і ноги намальовані двома лініями); можуть бути відсутніми: шия, вуха, волосся, одяг, пальці на руках, ступні на ногах.
  • 4 бали: примітивний малюнок з головою і тулубом, руки і ноги не промальовані, можуть бути у вигляді однієї лінії.
  • 5 балів: відсутність чіткого зображення тулуба, немає кінцівок; каракулі.

Копіювання фрази з письмових букв

Завдання

“Подивися, тут щось написано. Спробуй переписати так само тут (показати нижче написаної фрази), як зможеш “.

На аркуші напишіть фразу великими літерами, перша буква – заголовна: Він їв суп.

Оцінювання

  • 1 бал: добре і повністю скопійований зразок; букви можуть бути трохи більше зразка, але не в 2 рази; перша літера – заголовна; фраза складається з трьох слів, їх розташування на аркуші горизонтальне (можливо невелике відхилення від горизонталі).
  • 2 бали: зразок скопійовано розбірливо; розмір букв і горизонтальне положення не враховується (літери можуть бути більші, рядок може йти вгору або вниз).
  • 3 бали: напис розбит на три частини, можна зрозуміти хоча б 4 літери.
  • 4 бали: зі зразком збігаються хоча б 2 букви, розрізняється рядок.
  • 5 балів: нерозбірливі каракулі, черкання.

Змальовування точок

Завдання

“Тут намальовані точки. Спробуй намалювати поруч такі ж “.

У зразку 10 точок знаходяться на рівній відстані одна від одної по вертикалі і по горизонталі.

Оцінювання

1 бал: точне копіювання зразка, допускаються невеликі відхилення від рядка або стовпця, зменшення малюнка, неприпустимо збільшення.
2 бали: кількість і розташування точок відповідають зразку, допускається відхилення до трьох точок на половину відстані між ними; точки можуть бути замінені кружечками.
3 бали: малюнок у цілому відповідає зразку, по висоті або ширині не перевершує його більше, ніж у 2 рази; число точок може не відповідати зразку, але їх не повинно бути більше 20 і менше 7; допустимо розворот малюнка навіть на 180 градусів.
4 бали: малюнок складається з точок, але не відповідає зразку.
5 балів: каракулі, чіркання.

Після оцінки кожного завдання всі бали сумуються. Якщо дитина набрала в сумі за всіма трьома завданням:

  • 3-6 балів – у неї високий рівень готовності до школи;
  • 7-12 балів – середній рівень;
  • 13 -15 балів – низький рівень готовності, дитина потребує додаткового обстеження інтелекту та психічного розвитку.

Опитувальник

Виявляє загальний рівень мислення, кругозір, розвиток соціальних якостей.

Проводиться у вигляді бесіди “питання-відповідь”. Завдання може звучати так: “Зараз я буду задавати питання, а ти постарайся відповісти на них”. Якщо дитині важко відразу відповісти на питання, можна допомогти їй декількома навідними питаннями. Відповіді фіксуються в балах, потім сумуються.

Питання Оцінювання
Яка тварина більше – кінь чи собака? Кінь = 0 балів;
неправильна відповідь = -5 балів
Вранці ми снідаємо, а вдень … Обідаємо, їмо суп, м’ясо = 0;
вечеряємо, спимо і інші неправильні відповіді = -3 бали
Вдень світло, а вночі … Темно = 0;
неправильна відповідь = -4
Небо блакитне, а трава … Зелена = 0;
неправильна відповідь = -4
Черешні, груші, сливи, яблука – це що? Фрукти = 1;
неправильна відповідь = -1
Чому раніше, ніж пройде поїзд, опускається шлагбаум? Щоб поїзд не зіткнувся з автомобілем; щоб ніхто не постраждав і т.д. = 0;
неправильна відповідь = -1
Що таке Київ, Одеса, Львів? (Назвати будь-які міста) Міста = 1; станції = 0;
неправильна відповідь = -1
Котра година? (Показати на годиннику, справжньому чи іграшковому) Правильно показано = 4;
показано тільки цілу годину або чверть години = 3;
не знає годин = 0
Маленька корова – це теля, маленька собака – це …, маленька овечка – це …? Щеня, ягня = 4;
тільки одна правильна відповідь = 0;
неправильна відповідь = -1
Собака більше схожа на курку або кішку? Чим? Що у них спільного? На кішку, тому що у них по 4 ноги, шерсть, хвіст, пазурі (досить одної подібності) = 0;
на кішку без пояснення = -1
на курку = -3
Чому у всіх автомобілях гальма? Вказано дві причини: гальмувати з гори, зупинятися, уникати зіткнення і так далі = 1;
одна причина = 0;
неправильна відповідь = -1
Чим схожі один на одного молоток і сокира? Дві загальні ознаки: вони з дерева і заліза, це інструменти, ними можна забивати цвяхи, у них є рукоятки і т.д. = 3;
одна ознака = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим схожі один на одного кішка і білка? Визначення, що це тварини або приведення двох спільних ознак: у них 4 лапи, хвости, шерсть, вони можуть лазити по деревах і т.д. = 3;
одна ознака = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим відрізняються цвях і гвинт? Як би ти пізнав їх, якби вони лежали перед тобою на столі? У гвинта нарізка (різьба, така закручена лінія навколо) = 3;
гвинт вкручується, а цвях забивається або у гвинта є гайка = 2;
неправильна відповідь = 0
Футбол, стрибки у висоту, теніс, плавання – це … Спорт (фізкультура) = 3;
ігри (вправи, гімнастика, змагання) = 2;
неправильна відповідь = 0
Які ти знаєш транспортні засоби? Три наземних транспортних засоби + літак або корабель = 4;
тільки три наземних транспортних засоби чи повний перелік з літаком, кораблем, але тільки після пояснення, що транспортні засоби – це те, на чому можна пересуватися = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим відрізняється старий чоловік від молодого? Яка між ними різниця? Три ознаки (сиве волосся, відсутність волосся, зморшки, погано бачить, часто хворіє і т.д.) = 4;
одна або дві відмінності = 2;
неправильна відповідь (у нього палиця, він курить …) = 0
Чому люди займаються спортом? З двох причин (щоб бути здоровими, загартованими, щоб не були товстими і т.д.) = 4;
одна причина = 2;
неправильна відповідь (щоб щось вміти, щоб заробити гроші і т.д.) = 0
Чому це погано, коли хтось відхиляється від роботи? Інші повинні працювати за нього (або інший вираз того, що хтось несе збиток внаслідок цього) = 4;
він ледачий, мало заробляє, не може нічого купити = 2;
неправильна відповідь = 0
Чому на лист потрібно наклеювати марку? Так платять за пересилання цього листа = 5;
інший, той хто отримає, повинен був би заплатити штраф = 2;
неправильна відповідь = 0

Підсумовуємо бали

  • сума + 24 і вище – високий вербальний інтелект (кругозір).
  • сума від + 14 до 23 – вище середнього.
  • сума від 0 до + 13 – середній показник вербального інтелекту.
  • від -1 до – 10 – нижче середнього.
  • від – 11 і менше – низький показник.

Якщо показник вербального інтелекту низький або нижче середнього, необхідно додаткове обстеження розвитку дитини.