Тест шкільної зрілості Керна – Йірасека (орієнтаційний)
Тест виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.
Тест складається з 4-х частин:
- тест “Малюнок людини” (чоловічої фігури);
- копіювання фрази з письмових букв;
- змальовування точок;
- опитувальник.
Тест “Малюнок людини”
Завдання
“Тут (показується де) намалюй дядю, як ти вмієш”. Під час малювання неприпустимо поправляти дитину (“ти забув намалювати вуха”), дорослий мовчки спостерігає.
Оцінювання
- 1 бал: намальована чоловіча постать (елементи чоловічого одягу), є голова, тулуб, кінцівки; голова з тулубом з’єднується шиєю, вона не повинна бути більше тулуба; голова менше тулуба; на голові – волосся, можливий головний убор, вуха; на обличчі – очі, ніс, рот; руки мають кисті з п’ятьма пальцями; ноги відігнуті (тобто є ступня або черевик); фігура намальована синтетичним способом (контур цільний, ноги і руки як би ростуть з тулуба, а не прикріплені до нього.
- 2 бали: виконання всіх вимог, крім синтетичного способу малювання, або якщо присутній синтетичний спосіб, але не намальовані 3 деталі: шия, волосся, пальці; обличчя повністю промальовано.
- 3 бали: фігура має голову, тулуб, кінцівки (руки і ноги намальовані двома лініями); можуть бути відсутніми: шия, вуха, волосся, одяг, пальці на руках, ступні на ногах.
- 4 бали: примітивний малюнок з головою і тулубом, руки і ноги не промальовані, можуть бути у вигляді однієї лінії.
- 5 балів: відсутність чіткого зображення тулуба, немає кінцівок; каракулі.
Копіювання фрази з письмових букв
Завдання
“Подивися, тут щось написано. Спробуй переписати так само тут (показати нижче написаної фрази), як зможеш “.
На аркуші напишіть фразу великими літерами, перша буква – заголовна: Він їв суп.
Оцінювання
- 1 бал: добре і повністю скопійований зразок; букви можуть бути трохи більше зразка, але не в 2 рази; перша літера – заголовна; фраза складається з трьох слів, їх розташування на аркуші горизонтальне (можливо невелике відхилення від горизонталі).
- 2 бали: зразок скопійовано розбірливо; розмір букв і горизонтальне положення не враховується (літери можуть бути більші, рядок може йти вгору або вниз).
- 3 бали: напис розбит на три частини, можна зрозуміти хоча б 4 літери.
- 4 бали: зі зразком збігаються хоча б 2 букви, розрізняється рядок.
- 5 балів: нерозбірливі каракулі, черкання.
Змальовування точок
Завдання
“Тут намальовані точки. Спробуй намалювати поруч такі ж “.
У зразку 10 точок знаходяться на рівній відстані одна від одної по вертикалі і по горизонталі.
Оцінювання
1 бал: точне копіювання зразка, допускаються невеликі відхилення від рядка або стовпця, зменшення малюнка, неприпустимо збільшення.
2 бали: кількість і розташування точок відповідають зразку, допускається відхилення до трьох точок на половину відстані між ними; точки можуть бути замінені кружечками.
3 бали: малюнок у цілому відповідає зразку, по висоті або ширині не перевершує його більше, ніж у 2 рази; число точок може не відповідати зразку, але їх не повинно бути більше 20 і менше 7; допустимо розворот малюнка навіть на 180 градусів.
4 бали: малюнок складається з точок, але не відповідає зразку.
5 балів: каракулі, чіркання.
Після оцінки кожного завдання всі бали сумуються. Якщо дитина набрала в сумі за всіма трьома завданням:
- 3-6 балів – у неї високий рівень готовності до школи;
- 7-12 балів – середній рівень;
- 13 -15 балів – низький рівень готовності, дитина потребує додаткового обстеження інтелекту та психічного розвитку.
Опитувальник
Виявляє загальний рівень мислення, кругозір, розвиток соціальних якостей.
Проводиться у вигляді бесіди “питання-відповідь”. Завдання може звучати так: “Зараз я буду задавати питання, а ти постарайся відповісти на них”. Якщо дитині важко відразу відповісти на питання, можна допомогти їй декількома навідними питаннями. Відповіді фіксуються в балах, потім сумуються.
Питання | Оцінювання |
Яка тварина більше – кінь чи собака? | Кінь = 0 балів; неправильна відповідь = -5 балів |
Вранці ми снідаємо, а вдень … | Обідаємо, їмо суп, м’ясо = 0; вечеряємо, спимо і інші неправильні відповіді = -3 бали |
Вдень світло, а вночі … | Темно = 0; неправильна відповідь = -4 |
Небо блакитне, а трава … | Зелена = 0; неправильна відповідь = -4 |
Черешні, груші, сливи, яблука – це що? | Фрукти = 1; неправильна відповідь = -1 |
Чому раніше, ніж пройде поїзд, опускається шлагбаум? | Щоб поїзд не зіткнувся з автомобілем; щоб ніхто не постраждав і т.д. = 0; неправильна відповідь = -1 |
Що таке Київ, Одеса, Львів? (Назвати будь-які міста) | Міста = 1; станції = 0; неправильна відповідь = -1 |
Котра година? (Показати на годиннику, справжньому чи іграшковому) | Правильно показано = 4; показано тільки цілу годину або чверть години = 3; не знає годин = 0 |
Маленька корова – це теля, маленька собака – це …, маленька овечка – це …? | Щеня, ягня = 4; тільки одна правильна відповідь = 0; неправильна відповідь = -1 |
Собака більше схожа на курку або кішку? Чим? Що у них спільного? | На кішку, тому що у них по 4 ноги, шерсть, хвіст, пазурі (досить одної подібності) = 0; на кішку без пояснення = -1 на курку = -3 |
Чому у всіх автомобілях гальма? | Вказано дві причини: гальмувати з гори, зупинятися, уникати зіткнення і так далі = 1; одна причина = 0; неправильна відповідь = -1 |
Чим схожі один на одного молоток і сокира? | Дві загальні ознаки: вони з дерева і заліза, це інструменти, ними можна забивати цвяхи, у них є рукоятки і т.д. = 3; одна ознака = 2; неправильна відповідь = 0 |
Чим схожі один на одного кішка і білка? | Визначення, що це тварини або приведення двох спільних ознак: у них 4 лапи, хвости, шерсть, вони можуть лазити по деревах і т.д. = 3; одна ознака = 2; неправильна відповідь = 0 |
Чим відрізняються цвях і гвинт? Як би ти пізнав їх, якби вони лежали перед тобою на столі? | У гвинта нарізка (різьба, така закручена лінія навколо) = 3; гвинт вкручується, а цвях забивається або у гвинта є гайка = 2; неправильна відповідь = 0 |
Футбол, стрибки у висоту, теніс, плавання – це … | Спорт (фізкультура) = 3; ігри (вправи, гімнастика, змагання) = 2; неправильна відповідь = 0 |
Які ти знаєш транспортні засоби? | Три наземних транспортних засоби + літак або корабель = 4; тільки три наземних транспортних засоби чи повний перелік з літаком, кораблем, але тільки після пояснення, що транспортні засоби – це те, на чому можна пересуватися = 2; неправильна відповідь = 0 |
Чим відрізняється старий чоловік від молодого? Яка між ними різниця? | Три ознаки (сиве волосся, відсутність волосся, зморшки, погано бачить, часто хворіє і т.д.) = 4; одна або дві відмінності = 2; неправильна відповідь (у нього палиця, він курить …) = 0 |
Чому люди займаються спортом? | З двох причин (щоб бути здоровими, загартованими, щоб не були товстими і т.д.) = 4; одна причина = 2; неправильна відповідь (щоб щось вміти, щоб заробити гроші і т.д.) = 0 |
Чому це погано, коли хтось відхиляється від роботи? | Інші повинні працювати за нього (або інший вираз того, що хтось несе збиток внаслідок цього) = 4; він ледачий, мало заробляє, не може нічого купити = 2; неправильна відповідь = 0 |
Чому на лист потрібно наклеювати марку? | Так платять за пересилання цього листа = 5; інший, той хто отримає, повинен був би заплатити штраф = 2; неправильна відповідь = 0 |
Підсумовуємо бали
- сума + 24 і вище – високий вербальний інтелект (кругозір).
- сума від + 14 до 23 – вище середнього.
- сума від 0 до + 13 – середній показник вербального інтелекту.
- від -1 до – 10 – нижче середнього.
- від – 11 і менше – низький показник.
Якщо показник вербального інтелекту низький або нижче середнього, необхідно додаткове обстеження розвитку дитини.