День безпечного Інтернету!
Щорічно у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day). 8 лютого 2022 року він проходитиме під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”, яке закликає всі зацікавлені сторони об’єднатися, щоб зробити Інтернет безпечнішим і кращим місцем для всіх користувачів, особливо для дітей та молоді.
Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету, це запрошення до спілкування задля забезпечення найкращого цифрового досвіду. День безпечного Інтернету надає унікальну можливість для проведення заходів з онлайн-безпеки разом зі всім світом.
Важливість питання безпечного Інтернету зумовлена тим, що сучасна людина не уявляє свого життя без глобальної мережі, оскільки та дає багато інформації й можливостей. Однак, молоде покоління не завжди усвідомлює, що може чекати на них у віртуальному просторі. Значимість проблеми безпечного Інтернету потребує постійної уваги до неї з боку закладу освіти та батьків.
З метою підвищення інформаційної компетентності учасників освітнього процесу, створення сприятливих умов для підготовки молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві, забезпечення захисту дитини від шкідливих інформаційних впливів, акцентування уваги на важливості безпечної поведінки у Всесвітній мережі рекомендовано провести у закладах освіти інформаційно-просвітицькі заходи до Дня безпечного Інтернету.
Навчально-методичні ресурси:
Безпека дітей в Інтернеті (вебсайт Міністерства освіти і науки України)
Навчально-методичний посібник “Онлайк”
Навчально-методичний посібник «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»
ДЕНЬ БЕЗПЕЧНОГО ІНТЕРНЕТУ/Відео для дітей/Початкова школа/НУШ
Навчальні матеріали проєкту #Stop_SEXтинг
Освітній серіал “Про кібербулінг для підлітків”
Як захистити дітей в інтернеті? підбірка матеріалів для педагогів та батьків ві ЮНІСЕФ та Всеукраїнського громадського центру “Волонтер”:
Онлайн-курс “Права людини в освітньому просторі”
Відеорозмова з професійними спільнотами “Безпека підлітків у мережі Інтернет”
Курс із мережевого етикету й безпеки
Мікрокурс “Безпека дитини в Інтернеті: від загроз до можливостей” від платформи “Уміти”
Посібник Клан Кліц-Клац. Виховання дітей в цифрову еру
Робочий зошит для підлітків the Web We Want (Інтернет, який ми хочемо)
Цифрові інструменти та можливості Google для інформаційної безпеки: відео
Допомагаємо дітям досліджувати Інтернет свідомо. Центр безпеки Google
Посібник з протидії мови ненависті «Закладинки»
Ресурси від організації “Ла-Страда Україна”:
Методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»
Безпека дітей в Інтернеті. Ліфлет «А з чим ти стикаєшся в Інтернеті?»
Навчальний анімаційний ролик «Цінуй життя!»
Канал “Права людини та Інтернет”
Відео про безпеку в Інтернеті від Координатора проектів ОБСЄ в Україні:
«Захисти свою персональну інформацію»;
«Захистити свої гроші під час онлайн-шопінгу»
Відеоуроки для професіональних спільнот від проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні»:
Відеоурок 1 – Захист дітей онлайн
Відеоурок 2 – Сексуальний шантаж
Відеоурок 3 – Секстинг
Відеоурок 4 – Секс-чатинг
Відеоурок 5 – Грумінг
Відеоурок 6 – Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти
Буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» від проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні».
Рекомендації Міжнародного союзу електрозв’язку щодо захисту дітей у цифровому середовищі:
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для батьків та освітян»;
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для індустрій»;
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для органів державної влади».
Урок – гра для 4-го класу «Безпечний Інтернет та правила роботи в ньому»
Міні-книга про права та правила безпеки дітей у цифровому середовищі та робочий зошит від Міжнародного союзу електрозв’язку «У мережі з Санго» ;
«Робочий зошит із безпеки в цифровому середовищі. Виконай завдання разом із Санго».
Вебінари Школи онлайн-безпеки дітей
Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті»
Дитяча безпека в Інтернеті: технології та рекомендації на допомогу батькам.
Дія Влог // Безпека дітей в інтернеті
Проєкт Міністерства цифрової трансформації України “Безпека дітей в Інтернеті”. Додаткові матеріали
Освітні матеріали (відеоуроки), розроблені Міністерством цифрової трансформації України та Міністерством освіти і науки України спільно з Громадською організацією «МІНЗМІН»:
- Хто збирає дані моїх дітей і як вони використовуються?
- Чи безпечно розміщувати фотографії моєї дитини в Інтернеті?
- Що мені робити, коли інші люди публікують фотографії моєї дитини в Інтернеті без моєї згоди?
- В якому віці діти повинні розпочинати знайомство з Інтернетом?
- Наскільки безпечні “розумні іграшки”?
- Чи потрібно використовувати батьківський контроль для своїх дітей в Інтернеті?
- Чи справді незнайомці та педофіли є найбільшою загрозою для дітей в Інтернеті?
- Як я можу переконатися, що конфіденційність даних моєї дитини захищена, коли її вчитель використовує цифрові інструменти для навчання?
- Як я можу перевірити, на що моя дитина підписалася в Інтернеті?
- Як захистити конфіденційність дитини в Інтернеті?
- Що робити, якщо я підозрюю, що пристрій моєї дитини зламали?
- Який пароль є безпечним в Інтернеті?
- Відеокурс для батьків “Приватність дітей в Інтернеті”
Відеопоради про приватність та безпеку у соціальних мережах:
- Приватність у Telegram
- Як встановити двофакторну аутентифікацію в Телеграм?
- Що я маю знати про безпеку мого акаунту в Телеграмі?
- Як налаштувати приватність в Телеграмі?
- Приватність у Tiktok
- Що про мене знає ТікТок?
- Як встановити двоетапну перевірку в ТікТок?
- Як налаштувати приватність акаунту в TikTok?
- Приватність та безпека в Instagram?
- Як обмежити хейт спіч в Instagram?
- Як налаштувати приватність коментарів в Instagram?
- Як налаштувати приватність розповідей в Instagram та приховати свій мережевий статус?
- Як встановити двофакторну аутентифікацію в Instagram?
- Як налаштувати приватність дописів в Instagram?
- Як дізнатися, які дані про вас має Instagram?
- Як контролювати те, хто може надсилати вам повідомлення?
- Як налаштувати приватність акаунту в Instagram?
- Приватність у Facebook
- Як встановити двофакторну аутентифікацію у Фейсбук?
- Як дізнатися, яку інформацію про мене збирає Фейсбук? –
- Як контролювати, хто мене може знайти у Фейсбук?
- Як налаштувати реакції на публікації та приховати мій мережевий статус?
- Як налаштувати, хто може бачити мої дописи у Фейсбук?
- Як обмежити дані, які про мене збирає Фейсбук?
Соціальні відео:
Online сексуальне насильство над дітьми (коротка версія)
Online сексуальне насильство над дітьми (кібер грумінг)
Соціальна реклама про захищеність дітей в Інтернеті
В Україні цей день відзначається завдяки ініціативи компанії «Майкрософт Україна». З моменту заснування були проведені сотні активностей, спрямованих на захист дітей в Інтернеті. Основні серед них – це запуск освітнього сайту «Онляндія –безпечна веб-країна», на якому всі бажаючі можуть отримати необхідну інформацію, приєднатися до руху й зробити свій посильний внесок у вирішення проблеми.
З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено МОНУ ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.
***
Про День безпечного Інтернету
День безпечного Інтернету (англ. Safer Internet Day) відзначається у другий вівторок лютого. Ідея святкування належить Єврокомісії (січень 2004 року), яка була підтримана європейськими некомерційними організаціями European SchoolNet та Insafe. Головний координатор Дня — некомерційна організація Insafe (European Safer Internet Network).
***
Програма «Oнляндія – Безпека дітей в Інтернеті»
Програму ініційовано Коаліцією за безпеку дітей в Інтернеті, яка була заснована компанією «Майкрософт Україна» в рамках програми «Партнерство в навчанні». Членами Коаліції є 27 організацій, у т.ч. влада, бізнес, НКО. Програма «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті» охоплює цілу низку заходів, спрямованих на навчання дітей, вчителів та батьків правилам безпечного користування Інтернетом.
Першим кроком Коаліції став запуск у квітні 2008 року веб-сайту «Oнляндія – безпечна веб-країна». На цьому сайті представлено матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани занять, завдяки яким діти і дорослі зможуть опанувати основи безпечної роботи в Інтернеті.
Однією із найбільш важливих ініціатив Коаліцій є програма для шкіл «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті», у рамках якої тренери-волонтери проводять тренінги для дітей та підлітків, а також вчителів і батьків. З 2008 року більше 3 000 тренінгів відвідали 78 000 учасників. У результаті зусиль Коаліції з 2009-2010 навчального року тему безпеки в Інтернеті також внесено МОН у шкільну програму 5-12 класів.
***
РІВЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ УКРАЇНЦІВ ЩОДО БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ
З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в сім’ї. Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного контенту. Але з розширенням можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання не просто тому, як користуватися мережею Інтернет, а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до сфери компетенції шкіл?
У відповідь на ситуацію, коли українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.
У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні. Його результати наведені нижче.
Ключові результати:
З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.
52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).
44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%.
72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей.
У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина.
Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.
На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?
Серед ризиків в Інтернеті діти одразу називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19% та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.
Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років . Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних.
Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%.
При цьому показово, що від загальної кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті (72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про захист у соціальних мережах.
Що думають батьки про безпеку дітей в Інтернеті?
Рівень користування Інтернетом серед батьків нижчий ніж серед дітей і становить 70,6%. У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, які підтвердили, що у них на домашньому комп’ютері встановлено антивірус, 95% вказали, що його установкою та налаштуванням займалась дитина.
На думку батьків, можливість викрасти дитину, використовуючи Інтернет, більш ніж реальні – так вважають 76% опитаних. Але при цьому 73% батьків вважають, що вони знають про небезпеку в Інтернеті, і що саме їхня дитина також захищена у мережі, тобто знає про ризики і може їх уникнути.
81% батьків підтвердили, що використовують вдома батьківський контроль. 56% з цього числа мали на увазі не програмне забезпечення, а саме психологічний контроль з боку батьків: питають, які сайти відвідують, чи є проблема у мережі та інше. Насправді «батьківський контроль» – це програмний продукт, який дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.
Про те, що їхні діти користуються Інтернетом в Інтернет-кафе та у школі, батьки, виходячи з дослідження, не підозрюють. Місцями виходу в Інтернет вони назвали дім (69%) та дім друзів (30%). Але при цьому більше 16% дітей (у віковій групі 10-11 років цей показник досягає 30%) періодично виходять в мережу з Інтернет-кафе.
Також 81% батьків, які впевнені у безпеці своєї дитини в Інтернеті, вважають (часто помилково), що їхня дитина повідомить їх про заплановану зустріч з віртуальним знайомим (але 75% дітей, що проводили такі зустрічі, приховують цю інформацію від батьків).
97% батьків впевнені у необхідності навчати дітей безпеці в Інтернеті в рамках шкільної програми, у той же час 72% покладають цю відповідальність і на себе.
Чи готові вчителі навчати дітей питанням безпеки у мережі Інтернет?
Серед вчителів рівень користування Інтернетом вищий, ніж серед батьків – 83%. Про свої знання з приводу небезпек у мережі завили 85% вчителів і 27% дійсно з ними знайомі. При цьому 68% вважають, що тема безпеки у мережі – чергова реклама антивірусного програмного забезпечення.
Учителі – найбільш обізнана аудиторія дослідження. Серед ризиків у мережі вчителі називають шахрайство – 48,8%, віруси – 21,3%, прояви насильства над дітьми (мається на увазі як психологічне насильство під час перегляду певних матеріалів, так і реальне насильство внаслідок активності в Інтернеті) – 20,7%. При цьому, незважаючи на обізнаність, 68,3% вчителів вважають, що питання небезпеки в Інтернеті більше рекламується виробниками антивірусного ПЗ, ніж реально існує.
Як один із методів підвищення рівня безпеки у мережі 93% опитаних вчителів пропонують обмежити перебування дітей онлайн, при цьому 55,5% зразу ж вказують на те, що це буде не результативно.
96% вчителів погоджуються, що дітей треба вчити основам безпеки у мережі. Але при цьому тільки 13% з них впевнені, що цим повинна займатися школа, і 56% – делегують цей обов’язок батькам. 78% думають, що бесіди з дітьми у школі на тему безпеки в Інтернеті будуть дуже корисними. Але 65% впевнені у тому, що проводити їх повинні спеціалісти, а не вчителі даної школи (як варіант, вчителі, запрошені з іншої школи).
Як висновок можна констатувати недостатній рівень поінформованості дітей на тему безпеки в Інтернеті при високому рівні ризиків, які можуть трапитись з дітьми у мережі. До того ж зовсім недостатнім є рівень залученості батьків та вчителів у процес виховання культури безпечного користування Інтернетом серед дітей.
Про дослідження
Дослідження «Рівень обізнаності українців у питаннях безпеки дітей в Інтернеті» було проведено кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО у жовтні, 2010 – січні, 2011. Вибірка дослідження становила 16850 респондентів, у тому числі 7600 дітей віком від 10 до 17 років, 4000 батьків та 5150 вчителів. Дослідження проводились в 11 областях України: Харківській, Тернопільській, Рівненській, Львівській, Київській, Запорізькій, Черкаській, Донецькій, Луганській, Житомирській областях і АР Крим. Анкетування проводилось в обласному центрі та трьох районних центрах у кожній згаданій області.
Усі права та результати дослідження належать компанії «Майкрософт Україна».