0

День безпечного Інтернету!

Posted by admin on 14.02.2025 in Архів новин |

Щорічно у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day). 8 лютого 2022 року він проходитиме під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”, яке закликає всі зацікавлені сторони об’єднатися, щоб зробити Інтернет безпечнішим і кращим місцем для всіх користувачів, особливо для дітей та молоді.

Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету, це запрошення до спілкування задля забезпечення найкращого цифрового досвіду. День безпечного Інтернету надає унікальну можливість для проведення заходів з онлайн-безпеки  разом зі всім світом.

Важливість питання безпечного Інтернету зумовлена тим, що сучасна людина не уявляє свого життя без глобальної мережі, оскільки та дає багато інформації й можливостей. Однак, молоде покоління не завжди усвідомлює, що може чекати на них у віртуальному просторі. Значимість проблеми безпечного Інтернету потребує постійної уваги до неї з боку закладу освіти та батьків.


З метою підвищення інформаційної компетентності учасників освітнього процесу, створення сприятливих умов для підготовки молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві, забезпечення захисту дитини від шкідливих інформаційних впливів, акцентування уваги на важливості безпечної поведінки у Всесвітній мережі рекомендовано провести у закладах освіти інформаційно-просвітицькі заходи до Дня безпечного Інтернету.

Навчально-методичні ресурси:

Безпека дітей в Інтернеті (вебсайт Міністерства освіти і науки України)

Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті

Навчально-методичний посібник “Онлайк”

Навчально-методичний посібник «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»

ДЕНЬ БЕЗПЕЧНОГО ІНТЕРНЕТУ/Відео для дітей/Початкова школа/НУШ

Навчальні матеріали проєкту #Stop_SEXтинг

“Кібербулінг – що це та як це зупинити?” (відповіді від фахівців ЮНІСЕФ, міжнародних експертів з питань кібербулінгу та захисту дітей)

Освітній серіал “Про кібербулінг для підлітків” 

Як захистити дітей в інтернеті? підбірка матеріалів для педагогів та батьків ві ЮНІСЕФ та Всеукраїнського громадського центру “Волонтер”:

Онлайн-курс “Права людини в освітньому просторі”

Вікіпедія:Інтернет-безпека

Відеорозмова з професійними спільнотами “Безпека підлітків у мережі Інтернет”

Курс із мережевого етикету й безпеки

Мікрокурс “Безпека дитини в Інтернеті: від загроз до можливостей” від платформи “Уміти”

Посібник Клан Кліц-Клац. Виховання дітей в цифрову еру

Робочий зошит для підлітків the Web We Want (Інтернет, який ми хочемо)

Методичні рекомендації до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти навчально-методичного посібника та робочого зошита „Інтернет, який ми хочемоˮ (the Web We Want)

Цифрові інструменти та можливості Google для інформаційної безпеки: відео

Допомагаємо дітям досліджувати Інтернет свідомо. Центр безпеки Google

Посібник з протидії мови ненависті «Закладинки»

Ресурси від організації “Ла-Страда Україна”:

Методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»

Навчально-методичний посібник «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе», в якому розміщено заняття для учнів та учениць «Протидія кібербулінгу або лайфхак, як користуватись Інтернетом безпечно», (ст. 141)

Безпека дітей в Інтернеті. Ліфлет «А з чим ти стикаєшся в Інтернеті?» 

Навчальний анімаційний ролик «Цінуй життя!»

Канал “Права людини та Інтернет”

Відео про безпеку в Інтернеті від Координатора проектів ОБСЄ в Україні:

«Захисти свою персональну інформацію»;

«Захистити свої гроші під час онлайн-шопінгу»

Центр безпеки Google. Батьківський контроль: “Допомагаємо встановлювати правила користування цифровим контентом”

Відеоуроки для професіональних спільнот від проєкту Ради Європи  «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні»:

Відеоурок 1 – Захист дітей онлайн

Відеоурок 2 – Сексуальний шантаж

Відеоурок 3 – Секстинг

Відеоурок 4 – Секс-чатинг

Відеоурок 5 – Грумінг

Відеоурок 6 – Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти

Буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» від проєкту Ради Європи  «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні».

Рекомендації  Міжнародного союзу електрозв’язку щодо захисту дітей у цифровому середовищі:

«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для батьків та освітян»;

«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для індустрій»;

«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для органів державної влади».

Урок – гра для 4-го класу «Безпечний Інтернет та правила роботи в ньому»

Міні-книга про права та правила безпеки дітей у цифровому середовищі та робочий зошит від Міжнародного союзу електрозв’язку «У мережі з Санго» ;

«Робочий зошит із безпеки в цифровому середовищі. Виконай завдання разом із Санго».

Вебінари Школи онлайн-безпеки дітей

Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті»

Дитяча безпека в Інтернеті: технології та рекомендації на допомогу батькам.

Дія Влог // Безпека дітей в інтернеті

Проєкт Міністерства цифрової трансформації України “Безпека дітей в Інтернеті”. Додаткові матеріали

Освітні матеріали (відеоуроки), розроблені Міністерством цифрової трансформації України та Міністерством освіти і науки України  спільно з Громадською організацією «МІНЗМІН»:

Відеопоради про приватність та безпеку у соціальних мережах:

Соціальні відео:

Online сексуальне насильство над дітьми (коротка версія)

Online сексуальне насильство над дітьми (кібер грумінг)

Соціальна реклама про захищеність дітей в Інтернеті

Онлайн – секрети Open Kids

Джерело: Науково – методичний центр практичної психології та соціальної роботи структурного підрозділу Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка




В Україні цей день відзначається завдяки ініціативи компанії «Майкрософт Україна». З моменту заснування були проведені сотні активностей, спрямованих на захист дітей в Інтернеті. Основні серед них – це запуск освітнього сайту «Онляндія –безпечна веб-країна», на якому всі бажаючі можуть отримати необхідну інформацію, приєднатися до руху й зробити свій посильний внесок у вирішення проблеми.

З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено МОНУ ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.

***

Про День безпечного Інтернету

День безпечного Інтернету (англ. Safer Internet Day) відзначається у другий вівторок лютого. Ідея святкування належить Єврокомісії (січень 2004 року), яка була підтримана європейськими некомерційними організаціями European SchoolNet та Insafe. Головний координатор Дня — некомерційна організація Insafe (European Safer Internet Network).

***

Програма «Oнляндія – Безпека дітей в Інтернеті»

Програму ініційовано Коаліцією за безпеку дітей в Інтернеті, яка була заснована компанією «Майкрософт Україна» в рамках програми «Партнерство в навчанні». Членами Коаліції є 27 організацій, у т.ч. влада, бізнес, НКО. Програма «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті» охоплює цілу низку заходів, спрямованих на навчання дітей, вчителів та батьків правилам безпечного користування Інтернетом.

Першим кроком Коаліції став запуск у квітні 2008 року веб-сайту «Oнляндія – безпечна веб-країна». На цьому сайті представлено матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани занять, завдяки яким діти і дорослі зможуть опанувати основи безпечної роботи в Інтернеті.

Однією із найбільш важливих ініціатив Коаліцій є програма для шкіл «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті», у рамках якої тренери-волонтери проводять тренінги для дітей та підлітків, а також вчителів і батьків. З 2008 року більше 3 000 тренінгів відвідали 78 000 учасників. У результаті зусиль Коаліції з 2009-2010 навчального року тему безпеки в Інтернеті також внесено МОН у шкільну програму 5-12 класів.

***

РІВЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ УКРАЇНЦІВ ЩОДО БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в сім’ї. Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного контенту. Але з розширенням можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання не просто тому, як користуватися мережею Інтернет, а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до сфери компетенції шкіл?

У відповідь на ситуацію, коли українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.

У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні. Його результати наведені нижче.

Ключові результати:

З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.

52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).

44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%.

72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей.

У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина.

Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.

На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?

Серед ризиків в Інтернеті діти одразу називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19% та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.

Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років . Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних.

Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%.

При цьому показово, що від загальної кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті (72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про захист у соціальних мережах.

Що думають батьки про безпеку дітей в Інтернеті?

Рівень користування Інтернетом серед батьків нижчий ніж серед дітей і становить 70,6%. У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, які підтвердили, що у них на домашньому комп’ютері встановлено антивірус, 95% вказали, що його установкою та налаштуванням займалась дитина.

На думку батьків, можливість викрасти дитину, використовуючи Інтернет, більш ніж реальні – так вважають 76% опитаних. Але при цьому 73% батьків вважають, що вони знають про небезпеку в Інтернеті, і що саме їхня дитина також захищена у мережі, тобто знає про ризики і може їх уникнути.

81% батьків підтвердили, що використовують вдома батьківський контроль. 56% з цього числа мали на увазі не програмне забезпечення, а саме психологічний контроль з боку батьків: питають, які сайти відвідують, чи є проблема у мережі та інше. Насправді «батьківський контроль» – це програмний продукт, який дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.

Про те, що їхні діти користуються Інтернетом в Інтернет-кафе та у школі, батьки, виходячи з дослідження, не підозрюють. Місцями виходу в Інтернет вони назвали дім (69%) та дім друзів (30%). Але при цьому більше 16% дітей (у віковій групі 10-11 років цей показник досягає 30%) періодично виходять в мережу з Інтернет-кафе.

Також 81% батьків, які впевнені у безпеці своєї дитини в Інтернеті, вважають (часто помилково), що їхня дитина повідомить їх про заплановану зустріч з віртуальним знайомим (але 75% дітей, що проводили такі зустрічі, приховують цю інформацію від батьків).

97% батьків впевнені у необхідності навчати дітей безпеці в Інтернеті в рамках шкільної програми, у той же час 72% покладають цю відповідальність і на себе.

Чи готові вчителі навчати дітей питанням безпеки у мережі Інтернет?

Серед вчителів рівень користування Інтернетом вищий, ніж серед батьків – 83%. Про свої знання з приводу небезпек у мережі завили 85% вчителів і 27% дійсно з ними знайомі. При цьому 68% вважають, що тема безпеки у мережі – чергова реклама антивірусного програмного забезпечення.

Учителі – найбільш обізнана аудиторія дослідження. Серед ризиків у мережі вчителі називають шахрайство – 48,8%, віруси – 21,3%, прояви насильства над дітьми (мається на увазі як психологічне насильство під час перегляду певних матеріалів, так і реальне насильство внаслідок активності в Інтернеті) – 20,7%. При цьому, незважаючи на обізнаність, 68,3% вчителів вважають, що питання небезпеки в Інтернеті більше рекламується виробниками антивірусного ПЗ, ніж реально існує.

Як один із методів підвищення рівня безпеки у мережі 93% опитаних вчителів пропонують обмежити перебування дітей онлайн, при цьому 55,5% зразу ж вказують на те, що це буде не результативно.

96% вчителів погоджуються, що дітей треба вчити основам безпеки у мережі. Але при цьому тільки 13% з них впевнені, що цим повинна займатися школа, і 56% – делегують цей обов’язок батькам. 78% думають, що бесіди з дітьми у школі на тему безпеки в Інтернеті будуть дуже корисними. Але 65% впевнені у тому, що проводити їх повинні спеціалісти, а не вчителі даної школи (як варіант, вчителі, запрошені з іншої школи).

Як висновок можна констатувати недостатній рівень поінформованості дітей на тему безпеки в Інтернеті при високому рівні ризиків, які можуть трапитись з дітьми у мережі. До того ж зовсім недостатнім є рівень залученості батьків та вчителів у процес виховання культури безпечного користування Інтернетом серед дітей.

Про дослідження

Дослідження «Рівень обізнаності українців у питаннях безпеки дітей в Інтернеті» було проведено кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО у жовтні, 2010 – січні, 2011. Вибірка дослідження становила 16850 респондентів, у тому числі 7600 дітей віком від 10 до 17 років, 4000 батьків та 5150 вчителів. Дослідження проводились в 11 областях України: Харківській, Тернопільській, Рівненській, Львівській, Київській, Запорізькій, Черкаській, Донецькій, Луганській, Житомирській областях і АР Крим. Анкетування проводилось в обласному центрі та трьох районних центрах у кожній згаданій області.

Усі права та результати дослідження належать компанії «Майкрософт Україна».

Залишити відповідь